Hælesporen, årsag og behandling

Hvert skridt gør ondt. Der er et meget smertefuldt sted på foden. Røntgen billedet viser en hælespore.

I lang tid var eksperternes enstemmige udtalelse, at hælensporer, som tydeligt kan ses i røntgenbilledet, er ansvarlig for smerten. Terapien var den kirurgiske fjernelse af denne spore. Det var en misforståelse. En hælespore bliver forårsaget af en kronisk betændte sene plade. Denne understøtter buen af foden. Dette kaldes plantar fascitis. Kroppen forsøger at lindre det følsomme område ved aflejringer af kalk..

En anden behandling er en injektion af kortison til sporen. Selvom kortison har en antiinflammatorisk effekt, kan det ændre stofskiftet og i værste fald føre til en revne i senen.

Andre behandlingsmuligheder omfatter røntgen- og shokbølgebehandling.

På grund af den øgede strålingseksponering er røntgenterapi kun egnet til patienter over 60 år.

Shockbølgebehandling opfattes af patienter som smertefuld. Shockbølgebehandling er ikke egnet til patienter med koaguleringsforstyrrelser eller der er i koantikoagulant behandling.

En vellykket behandlings metode af hælesporen er akupunktur og med teknikker fra manuel medicin og osteopati.

En vigtig del af behandlingen i dag er brugen af indlægssåler, som hjælper med at lindre de stressede områder og dermed lindre smerten.

Ofte er en blokering i bækkenet  årsagen til en hæle spore. Spændinger i muskler, sener og ledbånd i underbenet og foden bidrage til hæle anspore.

Efter vellykket terapi er det vigtigt at træne fødderne regelmæssigt.

Stræk foden: Mens du sidder, læg et håndklæde rundt om foden og træk foden mod din krop. Når du strækker dig, forbliver dit ben strakt. så du føler strækket i lægmusklerne.

Grib fat med tæerne. Prøv først at løfte et håndklæde fra gulvet med tæerne. Med lidt øvelse, løfter du kugler med tæerne og læg dem i en spand. Med denne øvelse, genvinder foden sin stabilitet.

Balancer på et reb liggende på jorden. Dette træner nerver, muskler og sener.

Rul en lille genstand, såsom en tennisbold eller en billardkugle, med fodsålen frem og tilbage. Denne øvelse forbedrer din fods evne til at bevæge sig og sensibiliserer nerverne.

En hæle spore kan meget nem behandles med osteopati og akupunktur.