Hjælp, til at komme af med en hælespore

Sundhedstips fra Klinik Gahlenbeck, Lægeklinik for Osteopati og Akupunktur i Kolding.

Hælespore

Med en hælspore gør hvert skridt ondt. Årsagen er den såkaldte plantar fascitis, en betændelse i den store seneplade under foden.

Især det første skridt om morgenen gør specielt ondt. En ud af 10 personer er ramt af hælspore, kvinder oftere end mænd. Terapien er langvarig og kræver meget tålmodighed fra patienten.

Symptomerne

Hoved symptomerne på hælspore er en borende, stikkende smerter når foden belastes. Patienter beskriver en smerte “som om de har trådt på et søm” Denne smerte er normalt stærkest om morgenen og aftager i løbet af dagen. Efter en belastnings pause er smerten dog som i begyndelsen. Hvis betændelsen er kronisk, kan smerten også være permanent.

Årsag

Årsagen til en hælespore er en overbelastning. Udløsere for betændelse i senepladen under foden kan være en for flad bue af foden, intensiv belastning, for eksempel ved sport, dårligt passende sko eller overvægt.

For at lindre foden ophober kroppen kalk i senen. Resultatet er en flad hælspore. Men også akillessenen kan blive betændt, denne udvikler en dorsal hælspore.

Diagnosen

Diagnosen stilles ved anamnese, fysisk undersøgelse og kan bekræftes ved røntgen.

En operation af hælsporen, hvor knoglesporen fjernes ved et kirurgisk indgreb, betragtes som forældet i dag.

I dag ses der også kritisk på kortisoninjektioner ved hælsporen, som ofte blev brugt tidligere. Selvom kortison har en antiinflammatorisk virkning, kan det føre til ændringer i senens stofskifte. Dette kan så i værste fald briste.

Terapi med akupunktur, osteopati og visse strækøvelser har vist sig at have rigtig god effekt. En antiinflammatorisk kost kan understøtte helingsprocessen.