Muskeltræning producerer helbredende myokiner

Af Dirk Gahlenbeck, læge og osteopat i Kolding

Sport er sundt! Det er velkendt. Gennem muskeltræning aktiverers kroppens apotek. I musklerne produceres budbringer-stoffer, såkaldte myokiner. Disse passerer gennem blodkarrene ind i hele kroppen.

Disse budbringer-stoffer hjælper i det akutte stadium af sygdommen, men har også en forebyggende virkning mod kræft, hjerte-kar-sygdomme, diabetes og osteoporose.

Aktive muskler har en helbredende virkning. De aktive muskelceller producerer interleukin -6 og fordeler dette stof i hele kroppen. Denne gruppe af disse stoffer kaldes myokiner. De blev opdaget af den danske forsker Bente Pedersen i 2007. Hun anslår, at der findes omkring 600 sådanne stoffer.

Myokiner har meget forskellige opgaver i vores krop. Interleiukin -6 har for eksempel en antiinflammatorisk virkning og fremmer dannelsen af immunceller. Det kan reducere symptomerne på gigt og bekæmpe kræft.

Ved hjerteinsufficiens kan myokiner være livreddende. Hjerteinsufficiens er en af de mest almindelige sygdomme i den vestlige verden. Myokinerne dannet i skeletmusklerne transporteres af blodbanen til hjertet.

Myokinerne har to virkninger på hjertet. For det første øger de styrken af hjertemuskelceller. For det andet forhindrer det bindevævsceller i at deponere i hjertet (kaldet fibrose) og dermed svække hjertet.

Samtidig forhindrer myokiner demens og depression. Andre myokiner kan forhindre osteoporose ved at aktivere knoglevækst. De forbedrer tætheden og stabiliteten af knogler.

I vores muskler produceres mange krops egne lægemidler ved bevægelse. De har ingen bivirkninger og er absolut vigtige for vores helbred.

Aktiver dette apotek i din krop! Kom i gang!