OSTEOPATI

Osteopati - behandlingsidéen

Osteopati er en helbredende metode, der går tilbage til den amerikanske læge Andrew Taylor Still ( 1828-1917).

Lægen stiller diagnose og udføre terapi med hænderne i alle organsystemer i kroppen. Han søger efter de steder i kroppen, der er begrænset i deres bevægelse. Hvor for eksempel forkortede muskler, ledbånd og blokerede led kan udøve pres og trække på kar og nerver og forringe deres funktion.
Et blokeret korsben kan for eksempel udøve træk på hoftemusklerne, disse trykker på iskiasnerven og giver patienten smerter i hele benet. Hvis lægen genopretter mobiliteten af korsbenet, slapper hoftemusklen af og iskiasnerven kan fungere frit, patientens ubehag forsvinder.

Andrew Taylor Still Arzt/ Gründer der Osteopathie

Anatomi og fysiologi

Grundlaget for en god osteopatisk behandling er en nøjagtig viden om anatomi og fysiologi. Enhver ændring i bevægeapparatet ligegyldig om det er for meget eller for lidt fører til en lidelse, der kan udløse en sygdom. Vores krop kan kun fungere optimalt, hvis dens vigtigste systemer (bevægeapparatet, indre organer, kraniet, hjernen og rygsøjlen, øre/næse/hals system, psyke) er i harmoni med hinanden.

"Health is Nature.
"
A. T. Still MD, DO

Hyppige problemstillinger jeg behandler i min klinik:

Ryg-, kæbe og ledsmerter:

Smerter i hoved-, bryst-, lændehvirvelsøjlen, discus problemer, kæbeledssmerter, „skæv hals“ = torticollus spasticus, tennis albue, hånd-, skulder-, hofte-, knæ og fod smerter, smerter efter operationer eller ulykker.

Kroniske smerter, hovedpine og migræne

Spændingshovedpine, nakkesmerter, „mobil nakke", cluster hovedpine.

Luftvejssygdomme

Astma, emfysem, kronisk bronkitis, akutte luftvejsinfektioner.

Hjerte-kredsløbs-lidelser

venøs og lymfatisk overbelastning, svimmelhed, åreknuder, hæmorider, hjertearytmi.

Lidelser i uro-genitale veje

Menstruationsproblemer, funktionelle blære- og nyreproblemer

Hals, næse, øre problemer

Tinnitus, kronisk bihulebetændelse, høretab

Nervesygdomme

Parkinsons sygdom, multipel sklerose, koordinationsforstyrrelser, nervebetændelse, neuralgi, iskias syndrom.

Børne sygdomme

Konsekvenser af fødseltraumer, hyperaktivitet, hypokinese, begyndende skoliose, koncentrationsforstyrrelser, ADHD

Psykosomatiske ubehag

Stress syndrom, vitalitetsforstyrrelse ( f.eks. burn out ), søvn problemer, kronisk træthed.

Postoperative komplikationer

Smerter fra ar, dårlig sårheling, muskelhæmatomer, følger efter fraktur, forstuvninger, sportsskader.

Funktionelle tarm - sygdomme

mave-, tarmubehag, colitis ulcerosa, morbus crohns sygdom, forstoppelse, irritabel tarm. unktionelle tarm - sygdomme

Disse lidelser og sygdomme, der er anført her, er en del af de symptomer, jeg behandler i min klinik.

Dirk Gahlenbeck - Læge & Osteopat

BOOK TID