Coccyx syndrom !

Mange mennesker lider af smerter i halebenet. Kvinder har fem gange større sandsynlighed for at blive påvirket af smerter i halebenet end mænd. Smerten er særlig slem, når man sidder, men kan også forekomme under bevægelse, gå på trapper, afføring eller samleje. De udløses af ulykker, stød eller brud. Halebens syndromet kaldes også kokzydodnynie.

Halebenet består af 3-5 sammensmeltede hvirvellegemer. Der er dækket af en tynd knoglemembran, som er meget følsom. Mange muskler, sener og ledbånd tillægger halebenet.

Smerten kan også udløses af en byld eller endometriose.

En detaljeret lægeundersøgelse er nødvendig. Det er bedst at konsultere en læge, der både kan almen medicin og manuel medicin / osteopati.

Symptomerne kan kun sjældent afklares med CT, MR eller røntgen. Vigtigt er en nøjagtig anamneses, samt en meget grundig fysisk undersøgelse. Det kan være nødvendigt at undersøge halebenet rektalt (gennem anus). Kun på denne måde er det muligt at undersøge spændingen i muskler, sener og ledbånd, der tillægger halebenet.

Følgende årsager for smerter ved halebenet kan være:

Tumorer eller betændelse rektalt eller i endetarmen

Nerveskader

Gynækologiske sygdomme som endometriose

Spænding i bækkenbunden

Betændelse i knoglemembranen

Tidlige ulykker, fald eller fødsler

Muskel spændinger, forårsaget af for længe siddende

Smerten kan ofte behandles meget godt med manuel medicin / osteopati og akupunktur. Terapien kan understøttes med smertestillende midler og antiinflammatoriske lægemidler. En ergonomisk sædepude kan lindre smerten. Patienten kan støtte behandlingen med varme påføring og afslapning, varme siddebade kan også være nyttige her.

Osteopati kan anvendes til at løsne blokeringer og spændinger af muskler, sener og ledbånd. Ved hjælp af akupunktur kan blodcirkulationen i halebenet stimuleres.

For at forhindre et nyt halebens syndrom er følgende hjælpemidler nyttige: halepude, højdejusterbar skivebord, overhold 40-15-5-reglen, det vil sige 40 minutters arbejde, mens du sidder, 15 minutter stående, gå rundt i 5 minutter

Bevæg dig så meget som muligt i hverdagen. Gå en tur i din frokostpause.

Held og lykke