Den følsomme nakke! Kan være årsag til mange sygdomme!

Halshvirvelsøjlen, er den centrale forbindelse mellem kroppen og hovedet. Det er meget følsomt og kan blive beskadiget meget hurtigt.

Har du smerter i nakken? Har du været ude for et biluheld? Lider du af spændte nakkemuskler? Er din nakke udsat for høj belastning, når du dyrker sport? Fik du pludselig nakkesmerter efter en operation med bedøvelse?  Arbejder du ved computeren?

Ofte bliver disse smerter bagatelliserede og ikke behandlet, men de kan føre til betydelige sundhedsmæssige problemer.

Det er vigtigt at behandle problemerne i halshvirvelsøjlen.

Den lille ulykke med knækket i nakken, nakkespændinger ignoreres ofte og behandles ikke. Konsekvenserne kan være hovedpine, svimmelhed, migræne, allergier eller gigt. Dette kan resultere i udmattelse, træthed eller udbrændthed.

En forskydning af halshvirvlerne kan føre til tryk på nerverne, hvilket kan føre til dårlig blodcirkulation og forkerte stofskifte signaler. Kronisk inflammation kan blive aktiveret, hvilket belaster immunsystemet. Ved beskadelse af halshvirvelsøjlens nerver, kan der opstå svimmelhed, hovedpine, tinnitus, følsomhed over for støj og smagsforstyrrelser.

Med fire enkle øvelser kan du hjælpe dig selv:

Øvelse 1

Du skal bruge to tennisbolde og en sok.

Kom tennisboldene i sokken. Læg dig på ryggen. Placer tennisboldene i nakken mellem halshvirvelsøjlen og hovedet. Således udøver tennisboldene tryk på de korte nakke- og hovedmuskler.  Spænding i disse muskler er ofte udløser for hoved-og nakkesmerter.

Vær forsigtig og brug ikke hårde bolde til denne øvelse.

Øvelse 2

Læg hænderne bag hovedet

Skift ikke hovedets position

Tryk hovedet ind i dine hænder

Samtidig trykker du dine hænder mod dit hoved

Udfør denne øvelse, så længe og så ofte du vil.

Øvelse 3

Motion for halshvirvelsøjlen

1. Føl med fingrene på begge hænder, halshvirvelsøjlen nedefra og opefter.

2. Gør en kort og meget lille “nej” bevægelser med hovedet.

3. Hvis du føler en smertefuld hævelse i musklen under øvelsen, så forbliv

på dette punkt og forsigtigt øge trykket og fortsæt derefter med „nej“ bevægelsen.

Denne øvelse løsner dine nakke muskler ved regelmæssig brug.

Øvelse 4

Skulder ruller

Brug denne øvelse til at slappe af i den øvre ryg søjle og brystet. Denne øvelse strækker området omkring hoved og skuldre, løsner spændinger og forbedrer blodcirkulationen. Dette letter også vejrtrækningen.

1. Sid oprejst på en stol, dine fødder fast på gulvet.

2. Bøj albuerne fremad og læg fingerspidserne på skuldrene.

3. Træk langsomt vejret dybt ind og ud.

4. Når du indånder, løfter du albuerne mod loftet og sænker hovedet.

5. Når du udånder, drejer du albuerne ud sidelæns og tilbage i udgangspositionen og løfter                     hovedet op igen.

6. Gentag denne øvelse fem gange i træk, 2-3 gange om dagen.

Udfør altid denne øvelse langsomt og forsigtigt, undgå rytmisk fjedren. Husk altid, at du drager mest fordel af øvelsen, hvis du kun strækker dig til det punkt, hvor du føler spændingen – aldrig til det punkt, hvor smerter opstår. Smerte er et advarselstegn fra vores krop! Stop før det gør ondt!

Øvelsen strækker nakkemusklerne. De stimulerer blodcirkulationen til nakkemusklerne og hjernen. Øvelserne hjælper patienter med stiv nakke.

Der er mange årsager til nakkesmerter, hvor lægemedicinsk osteopati kan være en effektiv hjælp.

Nakkesmerter kan nemt behandles med osteopatiske teknikker og neuropunktur.