Osteopati – muskulus iliopsoas, hyppig årsag til unødvendig rygkirurgi!

Muskulus Illiopsoas- den skjulte filur!

Muskulus illiopsoas bliver ofte omtalt som den “skjulte filur”, fordi den er ansvarlig for rygsmerter og smerter i låret, men er svært at diagnostisere og behandle på grund af sin dybe anatomiske position.

Den er også ofte ansvarlig for „Failed Back Surgery Syndrom“ (FBSS). Konsekvenserne er unødvendige og mislykkede ryg operationer.

En af årsagerne er et trigger punkt i muskulus Illipsoas.

Denne kan behandles med lægemedicinsk osteopatisk terapi. Det er et forsøg værd med alternativ terapi, inden nogen sætter kniven i.

Muskulus illiopsoas har en specifik smerte mønster. Smerte mønstret spredes samtidig langs rygsøjlen, fra brystet til lænden og bagdelens muskulatur. På forsiden af kroppen, breder smerten sig til det forreste lår.

Trigger punkterne i Muskulus illiopsoas aktiveres ved overbelastning under sport, såsom sit-ups eller langvarigt siddende med stærkt bøjede hofteled.

Trigger punkterne skal deaktiveres. Lægemedicinsk osteopati kan være en effektiv hjælp her. Samtidig skal alle gener i fod, ankel og hofteleddet, bækken og rygsøjlen behandles. En funktionel forskel på ben længden og et forvredet bækken bør også korrigeres. Da alle disse gener kan støtte vedligeholdelsen af trigger punkter i  muskulus Illiopsoas. Trigger punkter i muskulus illiopsoas kan behandles med lægemedicinske osteopatiske  teknikker og neuropunktur. Neuropunktur er blandt andet stikken direkte i musklen med en tør akupunktur nål uden medicin, for muskel afslapning. Ved hjælp af periost akupunktur, den direkte stikken i knoglehuden, kan der forventes yderligere helbredende stimuli.

Patienter kan hjælpe den helbredende proces, ved regelmæssig at strække muskulus illiopsoas.

Strækøvelse af muskulus illiopsoas

Læg dig ned på et robust bord, der kan bære din vægt uden at tippe. Læg dig ned sådan  at dine balder stikker ud over kanten af bordet, hænderne kan gribe fat i bordkanten. Det er behageligt, hvis du ligger på en skridsikker polstring, såsom en iso eller yogamåtte. Et knæ trækkes med hænderne op til overkroppen, sådan ligger overkroppen helt fladt på bordet uden svaj i ryggen. Det andet ben lader du hænge løst, det nærmer sig gradvist og meget langsomt jorden. Ofte kan du føle et træk i lysken og /eller underlivet. Derefter skal du også strække det andet ben. Begge ben skal skiftevis strækkes indtil de ikke længere  sænker sig. Øvelsen kan tage op til 5 minutter.

Hvis denne øvelse udføres dagligt, kan musklen vende tilbage til sin oprindelige længde. Dette forbedrer også funktionen af ryggen, korsbenet og hofteleddet.